Vær opmærksom på ny benzin
Fra januar 2020 har du kunne tanke ny benzin i pumperne på landets tankstationer. Hidtil har benzinen været af typen E5, men nu hedder benzinen altså E10.
Af Thomas Schiermacher, journalist
Det syner som en lille ændring, men faktisk kan det have stor betydning for dig, som kører i en klassisk bil, en veteranbil eller på motorcykel. Og du skal være skarp i forhold til at gribe den rigtige tankpistol.
Din forsikring dækker nemlig ikke, hvis du fylder forkert benzin på og skader dit køretøj. Her i artiklen vil vi se nærmere på, hvad forskellen er på E5 og E10, og hvad det har af betydning for dig, der kører i en veteranbil eller et andet klassisk køretøj.
- Hvad vil det sige, at den nye benzin hedder E10?
- Hvorfor skal du være opmærksom på den nye benzin, når du har en klassisk bil eller en veteranbil?
- Hvad kan der ske, hvis du kommer til at hælde E10 på dit elskede køretøj?
Hvad er E10 for noget?
E10 benzin – hvad betyder det egentlig? 10- tallet er et udtryk for, hvor meget bioethanol benzinen indeholder. 10 står for 10 procent. Tidligere med E5 var det 5 procent.
At der kommer mere bioethanol i brændstoffet skyldes nye regler, der skal gøre bilparken grønnere og forureningen mindre. Reglerne kommer fra EU. Her har man stillet krav om, at der minimum skal være 10 procent vedvarende energi i transporten i 2020.
I Danmark klarer vi den sag ved at gå fra E5 til E10 som standard for benzinen.
Heldigvis er det ikke et problem. Mange tankstationer vil stadig have en tankpistol med E5 benzin i, som veteranfolket kan tanke fra. Det er højoktan-benzinen, Oktan 100, og den skader ikke din motor.
Gamle biler og E10 er ikke en god cocktail
For langt de fleste af de benzinbiler, der kører rundt på vejene i Danmark, betyder det ingenting, at vi er gået fra E5 til E10. De er godkendt og egnede til at køre på E10.
Men der, hvor det har betydning, er på de omtrent fem procent af bilerne, der ikke er godkendt til E10. Og det kan være blandt de fem procent, din bil befinder sig.
Det er nemlig typisk ældre biler fra 90’erne eller før den tid og nogle af de allerførste biler med turbo.
Hvordan kan du skade dit klassiske køretøj ved at tanke forkert?
Gud forbyde det: Du tanker forkert og hælder E10 på i stedet for E5. I allerværste tilfælde kan motoren tage skade. Opdager du det hurtigt, kan du få tømt tanken på et værksted – men du må selv til lommerne.
”Fejltanker man sin bil, så er det som regel for egen regning. Både at få tømt tanken, hvis man opdager det i tide, og hvis man ikke opdager det og kører motoren i stykker på grund af det forkerte brændstof”
– Steen List, assurandør i Veteranforsikring Danmark.
Der er dog enkelte forsikringer, der dækker den slags menneskelige fejl, men det er ikke sædvanen.
Tjek om din veteranbil kan køre på ny benzin
Hvis du er i tvivl om, hvad du skal fylde på din klassiske bil, så har Drivkraft Danmark lavet en komplet liste over alle E10-godkendte biler. Kig efter tjekliste E10.
Står din bil ikke på listen over godkendte biler, skal du holde dig fra at tanke E10 benzin og sørge for at finde standeren med oktan 100 og E5.
Er du er i tvivl om, hvad der kommer ud af hanen, når du tanker, så står det på alle landets benzinstandere. Hold øje med mærket på tankpistolen og standeren.
Kører du i dieselbil, har du intet at frygte.
Den forkerte benzin kan skade veteranbilen
Har du kørt med den forkerte benzin, er der især tre områder, der vækker bekymring hos eksperterne.
1. Den første bekymring er rust.
Enhver veteran-entusiasts værste skræk.
Når klassiske biler, veteranbiler eller motorcykler skal stå stille, typisk hen over vinteren, kan biobenzinen tiltrække vand. Det kan få den konsekvens, at benzintanken og brændstofsystemet ruster.
2. Den anden bekymring er motorens pakninger.
Biobenzinen bliver beskyldt for at nedbryde gummipakninger i motoren. Det giver utætheder og andre følgeskader.
3. Den tredje bekymring vedrører forbrænding og udstødning.
Moderne benzin er udviklet til moderne biler med elektronisk indsprøjtning og avanceret motorstyring overvåget af computere. Samtidig er den benzin, man tanker i dag, anderledes sammensat, end benzin var i eksempelvis 1960’erne og 1970’erne.
Det har konsekvenser for biler med karburatorer, fordi benzinen ganske enkelt antænder og brænder på en anden måde, end da den rullede af samlebåndet i sin tid. Det kan gøre det vanskeligt at få en jævn og god motorgang og den helt rigtige forbrænding.